четверг, 8 ноября 2018 г.

Таксономія Блума

Шановні друзі! 

Ви завітали  на блог магістранта Уманського державного педагогічного університета імені Павла Тичини. На сторінках цього блогу хочу з вами обговорити проблему таксономії Блума.

Над цим питанням міркував у 50-х роках XX століття професор педагогіки Чиказького університету Бенджамін Блум. Намагаючись звести до єдиної системи набір розрізнених цілей і завдань, Блум створив теорію, яка ось уже шостий десяток викликає бурхливі суперечки й обговорення.


На думку Блума, цілі навчання безпосередньо залежать від ієрархії розумових процесів, як от запам’ятовування знання(remembering), розуміння (understanding), застосування(application), аналіз (analysis), синтез (synthesis) та оцінка (evaluation). Кожному з цих рівнів за допомогою певних дієслів може пропонуватися набір завдань. Педагоги, які навчають критичного мислення, використовують цей інструмент.

Якщо слідувати розробленій Блумом таксономії, то знання учнів – це лише перший, найпростіший рівень класифікації. Далі йдуть ще п’ять рівнів цілей (або результатів) навчання, причому перші три – знання, розуміння, застосування – цілі нижчого порядку (мисленням низького рівня ). А наступні три – аналіз, синтез, оцінювання – вищого порядку (мисленням високого рівня).
Таксономія Блума також допомагає при розборі художнього твору.

Як бачимо таксономія Бенджаміна Блума спрямована на те, щоб допомогти сучасному вчителю початкової школи організувати навчальний процес використовуючи систему вправ та завдань за рівнями наростання складності. Вчитель має навчити учнів не просто розуміти та усвідомлювати матеріал, а й оперувати ним (аналізувати, порівнювати, знаходити помилки, доводити власну думку, оцінювати, застосовувати у нових ситуаціях). Кожен із описаних рівнів мисленнєвої діяльності містить специфічні слова, запитання, які допоможуть орієнтуватися вчителю під час застосування таксономії на уроці.
Формування навичок мислення високого рівня під час вивчення англійської мови, складає подвійну користь для учня, адже формує конкурентоспроможну особистість, яка вміє критично мислити іноземною мовою. Можна стверджувати, що застосування Таксономії Блума у процесі навчання молодших школярів є актуальним питанням сьогодення, адже використання стійкої системи формування умінь та навчичок мислення високого рівня є запорукою успішного навчання та майбутнього життя сучасних школярів.
У 1990-х роках Лорин Андерсон (у минулому студентка Блума) переглянула таксономію. Вона зробила зміни у наголосі (це інструмент для створення навчального плану, який легко застосувати на всіх рівнях навчання) та термінах.
Оскільки таксономія відбиває різні форми мислення, яке є активним процесом, дієслова точніші від іменникових форм і тому назви головних категорій були змінені. Категорія "знання" була переназвана тому, що знання є продуктом мислення і не відповідає для опису категорії. Було запропоновано використовувати термін "пригадування". Крім того, "розуміння" стало "усвідомленням" і "синтез" переназваний на "створення" щоб краще відбити природу мислення, описану у кожній категорії.

Комментариев нет:

Отправить комментарий